Ulser Mulut


Aku telah meghidapi ulser mulut yang sangat pedih kebelakangan ini.. Sakitnya, ya ampunnn,, Tuhan jela tau! Kalo aku nak minum, punya pedih tahap gaban.. Tu belum lagi kalau aku kumur mulut dengan mouth washer colgate yang berangin Mint tu.. Sumpah aku menggelupur setengah mati.. Aku ingat ulser ni macam mata ikan yang biasa kita dapat kalau kurang minum air masak.. Kawan aku(lelaki) pernah kena ulser sampai mintak family dia ambil bawak pergi klinik dan tak datang sekolah setengah hari.. Punyalah aku ingat kawan aku ni lembik sebab tak tahan ulser, rupanya, sekarang baru aku faham.. Minta maaf la ye..  Ulser bermaksud kerosakan kulit mulut atau mucous membrane(yang aku tak tahu ape benda alah nya) yang boleh diklaskan sebagai formation of nanah, tisu tisu mati dan disertai dengan inflammatory reaction.. Faham sendiri lah yer?  Sebab apa ulser ni terjadi? Cek sini.. Aku malas nak tulis panjang panjang sebab tak tahan menahan sakit.. Baik aku tidur, lagi bagus, kan? Kalau petua nak rawat ulser secara tradisionalnya, dekat sini.. Tapi aku rasa baik jumpa doktor dulu tanya apa yang patut anda lakukan untuk merawat ulser.. Tapi kalau rasa nak jimat duit, minyak kereta dan sebagainya, buat rawatan tradisional je di rumah.. Oh ye, jangan lupa juga disini.. Banyak info yang boleh korang dapat.. Sumpah aku mengantuk bila baca.. Sebelum menutup tirai, ulser mulut ni juga boleh terjadi akibat :

  • Stres

  • Perubahan hormon

  • Jangkitan bakteria, virus atau fungus (infeksi)

  • Kekurangan zat makanan (zat besi, vit B12, dan asid folik)

  • Alahan

  • Radioterapi

  • Kimoterapi

  • Sistem imunisasi badan yang lemah.

  • Aku dapat info ni daripada sini.. So, viewers, jaga kesihatan anda sebab ulser ni sumpah sakit tahap gila! Jangan lupa minum air banyak banyak..

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    0 comments:

    Post a Comment